Står der vand på din grund? Læs hvad du gør, hvis du har problemer med vand på grunden.
Hvis der står vand på din grund, så undersøg først om dine dræn virker eller om det har regnet så meget, at vandløbet ikke med det samme kan aflede alt vandet.
Se videoen her om vand og vandløb og dine pligter som bredejer. Vil du i kontakt med Vandteamet, bestil tid til en opringning på www.odsherred.dk/bestiltid.
Vandteamet henstiller til, at grundejerne i første omgang selv undersøger, om vandproblemerne skyldes, om et dræn eller en grøft er tilstoppet, eller om det blot er den ekstraordinære megen regn.
Hvis det viser sig at deres oversvømmelsesproblemer skyldes manglende vedligeholdelse af et dræn eller en grøft, henstiller vi til, at man selv kontakter den ansvarlige nabo, inden man kontakter kommunen.
Her er reglerne om vandløbsvedligeholdelse for private vandløb.
Vi gør også opmærksom på, at hvis det drejer sig om vedligeholdelse af vejgrøfter og -brønde, skal man kontakte Trafikteamet og ikke Vandteamet.
Vil du klage over manglende vandløbsvedligeholdelse?
Hvis en bredejer svigter sin vedligeholdelsespligt, skal du kontakte bredejeren og gøre opmærksom på problemet.
Hvis det ikke hjælper, kan du kontakte kommunen, som kan give påbud til de ansvarlige for vandløbsvedligeholdelsen.
Efterkommer bredejeren ikke påbuddet, kan kommunen igangsætte vedligeholdelsesarbejdet på den forpligtigedes regning.
Se mere i folderen "Naboklage" og "Fejl i rørlagte vandløb".
Søg tilladelse til dræning
Hvis der ikke er vandløb eller dræn i området, kan du søge om tilladelse til dræning af din ejendom.
Læs mere i folderen "Ansøgning om vandløbsregulering".
Du skal bruge Ansøgningsskema til vandløbsregulering.
Kontakt
Center for Miljø og Teknik, Vandteam på vand@odsherred.dk eller bestil tid til at blive ringet op på www.odsherred.dk/bestiltid