24.10.2025

Nationalbanken anbefaler: Hav flere forskellige betalingsløsninger

Betalingsinfrastrukturen i Danmark er sikker og effektiv, men der kan opstå situationer, hvor en eller flere betalingsløsninger ikke virker som normalt. Det bør du forberede dig på

Danskerne er blandt de mest digitale i verden, når de betaler. Borgernes betalinger er dermed afhængige af en robust digital betalingsinfrastruktur. Den finansielle sektor har stort fokus på sikkerhed og flere nødprocedurer, så den kan håndtere mange forskellige hændelser, uden at du eller butikkerne mærker det.

Det kan dog ikke udelukkes, at der kan opstå situationer, hvor du ikke kan betale som sædvanligt i en periode. Det kan både skyldes lokale, kortvarige forstyrrelser i en enkelt forretning eller butikskæde og nationale, længerevarende hændelser.

Det bør du forberede dig på, så du kan mindske risikoen for ikke at kunne betale og dermed mindske generne for dig selv, lyder rådet fra Nationalbanken til alle borgere.

Flere betalingsløsninger: kort, kontanter og mobil

Hvis du har flere forskellige betalingsløsninger, har du bedre mulighed for at betale, hvis din foretrukne betalingsløsning ikke virker.

For at du kan være godt forberedt, anbefaler Nationalbanken, at du i husstanden har mindst 2 fysiske betalingskort fra forskellige mærker, fx Dankort, Mastercard eller Visa, som du kan huske pinkoderne til.

Derudover bør du have et mindre beløb i kontanter. Hvor stort et beløb afhænger af, hvor meget du forventer at skulle købe, men et pejlemærke er 250 kr. pr. person i husstanden. Det er dog vigtigt, at du og din husstand vurderer, om der er behov for at have et større kontantbeløb.

Nationalbanken anbefaler også, at du har en betalingsløsning på mobilen, der foretager kontooverførsler, fx MobilePay eller mobilbank.

Du kan finde flere informationer på Nationalbankens hjemmeside: