Illustration af hængelås med henblik på cybersikkerhed
14.05.2025

Orientering om sikkerhedshændelse

Odsherred Kommune har anmeldt en sikkerhedshændelse til Politiet og Datatilsynet, da personlige oplysninger om borgere i kommunen er blevet hacket.

Odsherred Kommune har anmeldt en sikkerhedshændelse til Politiet og Datatilsynet, da personlige oplysninger om borgere i Odsherred Kommune er blevet hacket. De berørte borgere er i e-Boks blevet underrettet om, at deres navne, adresser og cpr-numre indgår i denne hændelse. Borgere, som er fritaget for digital post, får et fysisk brev med posten.

Det er endnu uvist, hvordan hackeren har fået adgang til oplysningerne.

”Denne hændelse er meget beklagelig. For at forhindre misbrug af borgernes oplysninger har vi opfordret de berørte til at holde øje med, om der sker mistænkelige ting i deres navn eller på deres konti. På borger.dk kan man oprette en kreditadvarsel, som er en markering i CPR om, at du ønsker at advare mod, at der ydes lån og kredit i dit navn”, siger Thure Jørgensen, der er chef for Center for Organisation i Odsherred Kommune.

”Vi tager databeskyttelse meget alvorligt og indfører løbende yderligere tekniske og administrative kontrolforanstaltninger over for den desværre generelt øgede cybertrussel”, siger Thure Jørgensen.

Kommunens interne undersøgelser viser, at oplysningerne, som hackeren er i besiddelse af, er indsamlet af kommunen tilbage i 2020 i forbindelse med overgang til et nyt system, som kommunen skulle bruge til at administrere udlevering af hjælpemidler – eksempelvis kørestole, nødkald eller lignende.

Sagen vedrører oplysninger om 2738 nulevende og 3824 afdøde borgere.

Er du en af dem der har fået brev fra Odsherred Kommune, kan du læse mere om hvad du skal gøre i vores afsnit 'Spørgsmål og svar' herunder. 

Spørgsmål og svar

Pressekontakt

Centerchef

Thure Jørgensen