Hjemmehjælp
05.09.2025

Tilfredshed med hjemmehjælpen i Odsherred, men stadig med plads til forbedring

74% af borgerne er meget tilfredse eller tilfredse med den hjælp og pleje, som de modtager fra Odsherred Kommunes hjemmepleje. Det viser en ny national brugerundersøgelse fra Ældreministeriet, der har undersøgt borgernes tilfredshed med kommunernes hjemmehjælp. Der er dog stadig plads til forbedring.

I november 2024 til februar 2025 gav 420 borgere over 67 år (der er visiteret til hjemmehjælp) deres mening til kende om Odsherred Kommunes hjemmepleje. Det gjorde de som en del af den nye nationale brugertilfredshedsundersøgelse af kommunernes hjemmehjælp, som er blevet gennemført for første gang.

Borgerne kunne rangere en række forhold mellem 1-5, hvor 1 er meget dårlig og 5 er meget god. Det drejer sig fx om tilfredsheden med rengøring, personlig pleje, spise og drikke samt tøjvask. I alt ender Odsherred Kommune i det kommunale mellemfelt med en placering som nummer 66 og et samlet snit på 3,9, en snert under det nationale gennemsnit på 4.0.

Borgerne udtrykker især tryghed ved medarbejderne (96% er enten i nogen grad eller i høj grad trygge), kendskab til vaner og behov (76% oplever i nogen eller i høj grad at medarbejderne kender vaner og behov) og at det er de samme medarbejdere og den samme hjælp, man kan forvente at modtage. Til gengæld oplever en del borgere at hjemmeplejen kan blive bedre til at inddrage dem og de pårørende i ændringer af hjælpen. En del borgere ønsker også større indflydelse på, hvordan eller hvornår medarbejderne giver den hjælp, som borgeren er blevet bevilliget.

Udvalgsformand for Social-, Ældre- og Psykiatriudvalget Maria Liv Holck glæder sig over, at så mange borgere er tilfredse med hjemmehjælpen – og opfordrer til at sætte barren endnu højere.

”Det er en værdifuld undersøgelse, og det er godt, at vi nu har fået et indblik i, hvordan borgerne oplever den hjemmehjælp, som de modtager. Det gør mig naturligvis glad, at så stor en andel af borgerne er tilfredse eller meget tilfredse, og den store indsats kan medarbejdere og ledere i Hjemme- og Sygeplejen være stolte af. Jeg er især glad for den anerkendelse, som borgerne giver medarbejdernes nærvær og tilstedeværelse. Nu skal vi så løfte os der, hvor vi stadig kan forbedre os. Tallene tyder på, at vi kan gøre det bedre når det handler om inddragelse, selvbestemmelse og de pårørende,” siger Maria Liv Holck.

Netop inddragelse og selvbestemmelse er nøgleelementer i den helhedspleje, der i andet halvår indarbejdes i Hjemme- og Sygeplejen som en del af ældrereformen. Samtidig arbejder politikerne i Social-, Ældre- og Psykiatriudvalget med en kommende pårørendepolitik, der skal sætte fokus på at skabe bedre rammer for samarbejdet mellem medarbejdere og pårørende.

”Vi skal bruge årets rapport til at opnå læring og gøre det bedre for den enkelte borger. Undersøgelsen i sig selv er ikke det vigtigste, det er derimod de ting som borgerne fortæller os og den viden vi opnår. Vi skal drøfte med medarbejderne og lederne i Hjemme- og Sygeplejen, hvordan vi kan bruges borgernes feedback lokalt. Undersøgelsesresultaterne bliver også sat på dagsordenen til oktober på udvalgsmødet i Social-, Ældre- og Psykiatriudvalget,” siger direktør Ulla Gramstrup.

Brugertilfredshedsundersøgelsen for Odsherred

Her kan du læse Odsherreds resultater fra den nationale undersøgelse af brugertilfredsheden med hjemmehjælp.
Brugertilfredshedsundersøgelse Hjemmehjælp Odsherred