28.08.2025

Erfaringer med Styrket affaldstilsyn

Miljøteamet har gjort sig de første erfaringer med det nye styrkede affaldstilsyn

Medarbejderne var spændt på, hvordan virksomhederne ville tage imod det nye tilsyn, og hvor langt virksomhederne er med affaldssortering.

Derfor har medarbejderne gjort en del ud af, at tilsynene skal være meget dialogbaserede, fordi dialogen nogle gange kan føre til at man i fællesskab finder nogle gode løsninger sammen, så det bliver nemt for både ejere og medarbejdere at sortere affald i dagligdagen.

”Langt de fleste, jeg har lavet tilsyn hos, har været yderst positive omkring tilsynet”, fortæller miljøsagsbehandler Camilla Tornvig Ajebon og fortsætter:

”Virksomhederne har været meget åbne for en dialog om affald, både for at høre om de håndtere deres affald korrekt, men også for at høre hvad de kan gøre bedre i fremtiden”.

Affald er et fælles ansvar, som både børn og voksne kender til, og noget vi har imellem hænderne igennem vores hverdag.

”Fra et af mine affaldstilsyn, blev jeg gjort opmærksom på at korrekt affaldshåndtering faktisk også kan tiltrække kunder. Fx er en del kunder begyndt at lægge mærke til om restauranter sorterer deres affald og nogen bliver vrede, hvis de oplever, at restauranten har et stort madspild. Så vi hjælper virksomhederne med at finde konkrete løsninger, der kan fungere i en travl hverdag.”

”Indtil videre har Miljøteamet udført affaldstilsyn på udvalgte virksomheder indenfor en specifik branche, og det er meget tydeligt at affaldshåndteringen er meget branchespecifikt. En restaurant, en tøjbutik og en produktionsvirksomhed har bare meget forskellige affaldsfraktioner, og nogle virksomheder har faste procedurer, mens andre først lige er begyndt at tænke på sortering”, slutter Camilla Tornvig Ajebon.