Ankestyrelsen Aalborg
7998 Statsservice
33 41 12 00
ast-aalborg@ast.dk
Sikker mail: sikkermail.aalborg@ast.dk
Ankestyrelsen Aalborg behandler klager over kommunale afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. Ønsker du at klage over en afgørelse på social- og beskæftigelsesområdet, skal du som sende din klage til den kommune, der har truffet afgørelsen. På baggrund af klagen genvurderer kommunen sagen. Fastholder kommunen sin afgørelse, er det kommunen, der sender klagen til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen er også stedet, hvor du finder Tilsynet (tidligere Det kommunale tilsyn).
Ankestyrelsen København
Teglholmsgade 3
2450 København SV
33 41 12 00
ast@ast.dk
Sikker mail: sikkermail@ast.dk
Ankestyrelsen København kan du kontakte om fx afgørelser truffet af Udbetaling Danmark, underretning om et udsat barn, kommunale sager om tvangsmæssige foranstaltninger overfor børn, hvor afgørelsen er truffet i børne- og ungeudvalget i kommunen og arbejdsskader.
Læs mere om Ankestyrelsen
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Folke- og førtidspension 70 12 80 61
Familieydelser 70 12 80 62
Boligstøtte 70 12 80 63
Udbetaling Danmark er den offentlige myndighed, der har ansvaret for udbetaling af en række offentlige ydelser som fx folkepension, varmetillæg, ældrecheck, familieydelser så som børnetilskud og børnebidrag m.v.
Læs mere om ydelser via Udbetaling Danmark.
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Rentemestervej 8
2400 København NV
72 54 10 00
nmkn@nmkn.dk
I den afgørelse, som du har modtaget fra myndigheden/førsteinstansen, er der en klagevejledning og oplysninger om klagefrist og klageberettigelse. Hvis du ønsker at klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet over afgørelsen, skal du klage via Klageportalen, inden klagefristen udløber. De direkte link til Klageportalen kan du finde på borger.dk eller virk.dk.
Vær opmærksom på, at du som klager bærer risikoen for, om klagen er korrekt indgivet inden klagefristens udløb. En klage anses for at være indgivet, når den er tilgængelig i Klageportalen for den myndighed, der har truffet afgørelse i sagen. ”Tilgængelig” betyder, at du som klager har godkendt klagen og betalt gebyret/bestilt en faktura i Klageportalen, så myndigheden har mulighed for at gøre sig bekendt med klagen.
For flere oplysninger gå til Nævnenes Hus
Statsforvaltningen
72 56 70 00
post@statsforvaltningen.dk
Statsforvaltningen har ni afdelinger rundt om i landet. Det er ikke muligt at sende post direkte til Statsforvaltningens enkelte afdelinger. Hvis du ønsker at skrive et brev til Statsforvaltningen, skal du sende det til den fælles postadresse i Aabenraa. Du kan også sende mails til Statsforvaltningen på to måder enten via www.borger.dk eller via din e-boks.
Hvis du ønsker personlig betjening i Statsforvaltningen, er der to afdelinger på Sjælland – i Ringsted eller i København. Her kan du blandt andet få svar på generelle spørgsmål inden for Statsforvaltningens sagsområder. Du kan få vejledning vedrørende din sag samt evt. hjælp til at udfylde og indsende ansøgningsskemaer og blanketter m.v.
Læs mere om Statsforvaltningen
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
post@ombudsmanden.dk
33 13 25 12
Folketingets ombudsmand behandler klager over forvaltningsmyndigheders afgørelser og deres datatilsyn. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser. Ombudsmanden kan tage stilling til juridiske spørgsmål, men ikke spørgsmål, som kræver anden faglig viden.
Læs mere om Folketingets Ombudsmand
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
dt@datatilsynet.dk
33 19 32 00
Datatilsynet behandler klager over elektronisk behandling af personoplysninger i strid med persondataloven. Det kan fx være fremsendelse af ukrypterede e-mails med personfølsomme og fortrolige oplysninger.
Læs mere om Datatilsynet