(Denne side opdateres løbende)
Et nyt it-system, der skal understøtte nyt dokumentationssystem i hjemmeplejen, giver udfordringer, som søges løst hurtigst og bedst muligt med fokus på sikker drift og intensiv undervisning den kommende tid.
Efter et MED-udvalgsmøde tirsdag den 9. januar 2018 med medarbejderne i Center for Omsorg og Sundhed er der blevet aftalt et intensivt undervisningsforløb hurtigst muligt til alle brugerne for at imødegå de udfordringer, et nyt it-system har forvoldt. Sideløbende gennemføres en række dialogmøder med de berørte personalegrupper, så bekymringer og frustrationer kan komme frem og blive håndteret.
Dagbladet Nordvestnyt har mandag den 8. januar 2018 bragt en artikel, hvor det fremgår, at der er sket en række dybt kritisable forhold for borgere, der modtager hjælp af kommunens sygepleje pga implementering af et nyt IT-system.
Direktionen finder det derfor relevant at informere om status og de faktiske omstændigheder og har fra lederen af kommunens sygepleje fået denne status:
- 1 borger er ikke startet antibiotikabehandling til tiden.
- Der har været problemer med smerteplasterbehandling, som ikke har kunnet fremskrives i systemet, hvorfor smerteplasteret er skiftet for sent. Disse fejl er indberettet som utilsigtede hændelser.
- 1 borger, som stod på køreplanen til at skulle have besøg til sårpleje, var en fejl, idet borgeren havde været død i to år.
- I ingen tilfælde har der været tale om livstruende situationer.
Ved udgangen af 2017 skulle alle kommuner have implementeret et nyt dokumentationssystem ”Fællessprog III” på ældreområdet og som følge heraf indført et nyt it-system til at understøtte dokumentationssystemet.
Odsherred Kommune har, i lighed med mange andre kommuner, valgt et system fra Systematic. Skanderborg Kommune og Odsherred Kommune var blandt de første, der skulle rulle systemet ud i december. Forud for dette har samtlige medarbejdere i sygeplejen, hjemmeplejen og på plejecentrene modtaget undervisning i brugen af det nye it-system.
Kan ikke hente data
Der viste sig en række udfordringer med brug af systemet, og særligt sygeplejen blev berørt heraf. En af udfordringerne er, at der ikke kan hentes data fra andre systemer, hvilket bl.a. har medført, at der må trækkes manuelle lister. Det har medført et urimeligt arbejdspres på medarbejderne og besværliggjort deres arbejdsgange ganske betydeligt.
Der bliver derfor arbejdet intensivt med at finde løsninger på de tekniske vanskeligheder. Samtidig vurderer ledelsen behovet for yderligere tiltag for at ruste medarbejderne til at kunne anvende systemet bedre.
Arbejder for sikker drift
På det første udvalgsmøde den 16. januar 2018 orienteres det nye Social- og Forebyggelsesudvalg om udfordringerne med det nye system. Til dette møde forventer vi at have et bud på de løsninger, der er nødvendige for at få sikker drift.
Kommunens it-afdeling og de systemansvarlige gør, hvad der er muligt for at løse problemerne og vejlede brugerne i sygeplejen, således problemerne bliver løst.
Opdateret 10.1.2018