Fejl i GPS-kort
Fejl i GPS-kort
Mange kontakter kommunen, fordi de har svært ved at finde en vej eller adresse på deres GPS. Bemærk, at dette typisk skyldes forhold, som kommunen ikke er herre over.
Alle landets kommuner ajourfører løbende adressedata i den Offentlige Informationsserver www.ois.dk [1] . En statslig database med ejendomsdata, som administreres af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Her har de private kortfirmaer mulighed for at indhente de nødvendige oplysninger for at blive opdateret. Hvis du mener, at en adresse er placeret forkert eller helt mangler, kan du tjekke den på danmarksadresser.dk [2], inden du kontakter kommunens afdeling for Plan og Byggeri.
Som supplement hertil indsamler firmaerne også oplysninger ved at målebiler registrerer nye vejstrækninger og andre ændringer på vejnettet.
Hvis du oplever fejl i en rutebeskrivelse eller en GPS-navigering, kan fejlene indberettes via en on-line rapportering til de 2 største leverandører af GPS-data: HERE [3] (Garmin GPS m. fl.) og Teleatlas [4] (TomTom GPS m. fl.)
Du kan også navigere vha. Google, enten ved papirudskrifter eller via mobiltelefoner med GPS. Oplever man fejl i Google Maps, kan de indrapporteres direkte på Google Maps' kortside [5] , hvor der i øverste venstre hjørne er et ikon med tre streger man trykker på og herefter trykker man ”Send feedback”. Er der fejl i Kraks ruteplan kan rettelser også her indsendes direkte på Kraks kortside [6], hvor der i nederste højre hjørne er angivet teksten "Rapporter fejl”.
I ovennævnte løsninger kan du følge fremdriften på den indrapporterede fejl. Men vær opmærksom på, at selvom en fejl er rettet hos kortfirmaet, kan der gå rigtig lang tid før den slår igennem på GPS'en, idet det kræver en opdatering af GPS'ens kort. Dette gælder dog ikke for Google Maps, der henter data direkte fra nettet.