
Nye elbiler skal styrke både klima og arbejdsmiljø
Odsherred Kommune er i gang med en omfattende omstilling af den kommunale bilflåde. Det er vedtaget, at størstedelen af kommunens biler skal køre på el senest i 2031.
Nyhed
Allerede i år udskiftes 40 biler i Hjemme- og Sygeplejen med elbiler. Herefter er planen at udskifte omkring 20 biler om året, så hjemmeplejen i 2030 er overgået til ren eldrift.
Omstillingen er en del af kommunens arbejde med at reducere CO2-udledningen. I 2025 faldt CO2-udledningen fra kommunens kørsel med 5,8 procent sammenlignet med året før.
”Vi er utroligt glade for den langsigtede plan for udskiftning af bilflåden. Udskiftningen er med til, at vi kan tilbyde et godt arbejdsmiljø til medarbejderne i hjemmeplejen, samtidig med at vi reducerer kommunens samlede CO2-aftryk”, siger Peter Sørensen, afdelingsleder for Ejendomme i Odsherred Kommune.
Kommunen råder i dag over 248 køretøjer og tilbagelægger samlet næsten 3,5 millioner kilometer om året gennem den kommunale bilflåde og medarbejdernes arbejdsrelaterede kørsel.
Mere komfort og større sikkerhed
For medarbejderne i Hjemme- og Sygeplejen er bilerne et vigtigt arbejdsredskab. Derfor har arbejdsmiljø og sikkerhed været centrale hensyn ved valget af de nye biler.
Gitte Frederiksen har arbejdet som social- og sundhedshjælper i mere end 25 år og er samtidig arbejdsmiljørepræsentant.
”De bipper meget og fortæller os, hvor stærkt vi må køre, hvordan vi undgår at køre ind i ting - i det hele taget hjælper de os med at undgå skader på bilerne og ulykker”, fortæller hun.
For nylig havde hun formand for Ældreudvalget, Michael Kjeldgaard, med på en køretur i en af de nye bordeauxfarvede elbiler.
”Hvis man tænker på, hvor mange gange en medarbejder stiger ind og ud af bilen på en vagt eller i løbet af et år, så er det vigtigt, at arbejdshøjden passer til medarbejderen. Bilerne er vigtige arbejdsredskaber for medarbejdere i Hjemme- og Sygeplejen”, siger Michael Kjeldgaard.
Rækkevidden for de nye elbiler er på omkring 450 kilometer på en opladning.
”Vi kører mange kilometer på en vagt, så bilerne skal have en høj batterikapacitet. De kan køre godt 450 kilometer på en opladning, så det er nok til både en dagvagt og en aftenvagt uden opladning undervejs”, siger Gitte Frederiksen.
Ladestandere bliver næste store opgave
Den største udfordring i de kommende år bliver at sikre tilstrækkelig ladekapacitet.
Allerede nu oplever kommunen udfordringer med at få leveret den nødvendige strøm på nogle af de adresser, hvor bilerne skal placeres. Derfor arbejdes der både med udbygning af ladeinfrastrukturen og med intelligente løsninger, som gør det muligt at lade bilerne op, når strømmen er billigst.
Desuden er bilerne udstyret med teknologi, der gør bilernes batterier til en ekstra ressource i kommunens kriseberedskab i tilfælde af større strømafbrydelser.
”Bilerne er selvfølgelig en større investering, men det vigtigste er den positive indvirkning, de får for arbejdsmiljøet, driften og sikkerheden for medarbejderne i Hjemme- og Sygeplejen”, siger Michael Kjeldgaard.
