start på hovedindhold

Ingen grund til afbrændingsforbud

Der er gode nyheder til alle med planer om at fejre sankthans med bål på tirsdag den 23. juni. Vestsjællands Brandvæsen har vurderet, at der ikke er grund til at udstede afbrændingsforbud.

Nyhed

”Hver by har sin heks, og hver sogn sine trolde. Dem vil vi fra livet med glædesblus holde…”

Tidligere år er der blevet udstedt forbud mod afbrænding af bål som følge af en tør juni. Men selv om man måske nok synes plænen kunne trænge til lidt mere vand i disse dage, er det stadig forsvarligt at tænde op i sankthans-bålet, vurderer Vestsjællands Brandvæsen. Der er dog en række forholdsregler og afstandskrav til fx bygninger – især hvis de har stråtag - og andre letantændelige steder, som skal overholdes.

Vestsjællands Brandvæsen kommer også med en række gode råd til hvordan man styrer sit bål.

God sankthansaften